Jak otworzyć warsztat samochodowy – krok po kroku

Home  /   Jak otworzyć warsztat samochodowy – krok po kroku
Jak otworzyć warsztat samochodowy – krok po kroku

Statystyki jednoznacznie pokazują, że w Polsce w ubiegłym roku na 1000 mieszkańców przypadało około 570 sztuk zarejestrowanych aut. Ponadto warto zaznaczyć, iż owa liczba zdaje się ciągle rosnąć z roku na rok. A jak powszechnie wiadomo, im więcej samochodów, tym więcej pracy dla mechaników i ich zakładów. Wciąż rosnąca liczba aut jest więc bardzo dobrym znakiem dla tych wszystkich, którzy prowadzą warsztaty samochodowe lub tych, którzy dopiero zamierzają to zrobić. 

Ogólne założenia warsztatu samochodowego

Prowadzenie dobrego warsztatu samochodowego wiąże się bezpośrednio z różnej maści naprawami, konserwacją, czy też przebudową pojazdów samochodowych. Jeśli zaś mowa o czynnościach, które wchodzą w zakres działalności warsztatu zalicza się:

  • przeglądy,
  • naprawy (mechaniczne, elektroniczne systemy wtryskowe, części, siedzenia samochodowe, nadwozia, szyby i okna)
  • zakładanie, jak i wymiana opon oraz dętek razem z ich naprawą,
  • malowanie wraz z lakierowaniem,
  • instalacja części i akcesoriów w pojazdach samochodowych,
  • wykonywanie zabiegów typowo antykorozyjnych w pojazdach samochodowych,

Najczęściej wszelkie usługi świadczone przez warsztaty samochodowe prowadzi się przy pomocy dobrej, najczęściej także wyspecjalizowanej infrastruktury technicznej, w której skład wchodzą wszystkie pomieszczenia, urządzenia i narzędzia oraz maszyny, lokowane w bezpośredniej bliskości innych budynków mieszkalnych.

Jak założyć warsztat – pierwszy krok

Osoba chcąca rozpocząć swoją przygodę z działalnością gospodarczą obejmującą zakres naprawy samochodów, konserwacji oraz ich przebudowy nie potrzebuje w tym celu żadnych specjalnych uprawnień, pozwoleń czy licencji. Każdy warsztat musi być odpowiednio wyposażony, co zawsze wiąże się z potrzebą posiadania środków finansowych. Na dobry start trzeba zaopatrzyć się m.in. urządzenia do geometrii, podnośniki samochodowe, mierniki i inne. Dodatkowo i co też bardzo ważne, na warsztacie nie powinno zabraknąć tak standardowych narzędzi, jak komplety kluczy, przyrządy do regulacji, czy też prasa hydrauliczna. Długość listy zakupów zawsze jest inna, ponieważ zależy ona tego, jakie usługi przedsiębiorca planuje świadczyć.

Krok drugi

Swoją działalność należy jak najszybciej zarejestrować w CEIDG, co może ulec zmianie w przypadku wybrania innej formy prowadzenia działalności niż jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna – w KRS. Jeżeli jednak mowa o osobie prowadzącej działalność gospodarczą, której celem będzie dokonywanie sprzedaży towarów, czy też usług objętych opodatkowaniem VAT, ta musi najpóźniej w dniu, który poprzedza rozpoczęcie danej sprzedaży złożyć właściwy formularz VAT-R. Służy on mniej więcej do rejestracji przedsiębiorcy jako czynnego lub też zwolnionego podatnika podatku od wszelakich towarów oraz usług. Dobrze wypełniony formularz trzeba dostarczyć do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

Warsztat z VAT, czy bez VAT

W miarę rozwoju swojego warsztatu samochodowego bycie czynnym podatnikiem VAT ma możliwość okazania się bardzo korzystne, a nawet i konieczne, jednakowoż ze względu na to, że warsztat samochodowy obsługuje głównie klientów indywidualnych, na samym początku działalności najlepiej skorzystać ze zwolnienia z VAT. Jeżeli dany przedsiębiorca właśnie co zaczyna swoją działalność gospodarczą, może skorzystać z takiej opcji bez jakichkolwiek dodatkowych wymogów. Co warte zaznaczenia, obecnie obowiązującym limitem obrotu, który uprawnia do zwolnienia podmiotowego z VAT, jest 200 tys. zł.

Marketing dobrego warsztatu

Marketing jest rzeczą bardzo ważną, na którą warto zwrócić uwagę podczas zakładania dobrego warsztatu samochodowego. Ten zawsze jest rodzajem takiej działalności, przy której zwykła i sucha reklama nie ma prawa bytu. Przeważający wpływ na markę danego warsztatu zawsze ma opinia klientów. Dobre imię każdego takiego miejsca to przede wszystkim owocujące fundamenty, na które pracują codziennie mechanicy. Zadowolony klient zawsze poleci warsztat innym, a ci polecą go dalej, więc interes zacznie się napędzać. Istnieje znikome prawdopodobieństwo powodzenia reklamy umieszczonej w prasie, czy telewizji, kiedy opinie klientów są kiepskie.

Osobom prowadzącym warsztat samochodowy najczęściej poleca się także nawiązywanie współpracy z dealerami samochodów lub różnymi ubezpieczycielami. Stworzenie rozbudowanej i długiej sieci kontaktów z całą pewnością pomagają w pozyskiwaniu nowych zleceń, które zawsze są ważne. Warsztat ma możliwość bycia prowadzonym jako całkowicie odrębna działalność, albo i uzupełnienie już istniejącego biznesu, np. jako całkowicie dodatkowa usługa, która dostępna jest jedynie przy stacji kontroli pojazdów. Prowadzenie działalności opartej na naprawie samochodowej nie wymaga koncesji czy certyfikatów, co nie zmienia faktu, że w swoim własnym warsztacie warto zatrudniać jedynie dobrze wyszkolonych mechaników samochodowych, którzy dzięki swoim umiejętnościom z całą pewnością przyczynią się do satysfakcjonujących opinii oraz sukcesu firmy.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl